Klart man ska ha en bärgningsbil!
2014-05-17
När jag var barn åkte vi varje sommar upp till Eskilstuna på
semester hos min mormor, morbröder & kusiner.
Min morfar startade en billackering som hette Lassessons
billackering. När jag var barn så var det mina morbröder som
drev verkstan. Det fanns även en sommarstuga vid
Väsbyviken där alla morbrödernas båtar låg. Någon gång när
jag var runt 10 så fick jag åka med och hämta en bil vid en
bilfirma med verkstans bärgningsbil som var en vit Land
Rover och jag tyckte det var jättehäftigt. Sedan dess har jag
haft en egendomligt förhållande till just Land Rovers.
Dessutom förknippar jag den på något sätt med dessa somrar
och verkstan som var så kul att komma till som lite
teknikintresserad grabb. Just denna bil hade min morbror Sven
byggt om till bärgningsbil och den användes flitigt då
billackeringen hade lokaler på olika ställen och var tvungna att
transportera bilarna mellan lokalerna. En hel del båtar har den
dragit runt på också har jag förstått. Nu har det tyvärr blivit så
att min morbror Sven har beslutat sig för att sälja bilen och jag
hade turen att kunna lägga vantana på den.
Bärgarns trippmätare slog om till 5700 mil någonstans vid
Västervik när jag körde hem den så bilen är så gott som ny för att vara från -75.
Första gången jag körde den så blev jag nästan lite rädd för den hade sitt eget liv och körde dit den själv ville. Efter lite luft i höger framdäck blev det betydligt bätte och när jag hade kommit hem märkte jag att både styrsnäckan och nedre armen på styrväxeln satt löst. Efter att jag dragit åt dessa så halverades glappet så nu är det bara en renovering av styrsnäckan som behövs. Bilen drar lite snett när man bromsar så en liten översyn på bromsarna behövs.
2014-05-24
Nu är alla växellådsoljor (förutom winchen och styrväxeln) bytt, 7 ställen blev det totalt. Även kylarvätskan är utbytt, förutom att jag inte lossade dräneringspluggen i motorn för den satt något otroligt och jag fick inget bra tag med mina verktyg så jag hoppade över det. Jag hade även tänkt att byta motoroljan men bottenpluggen satt även den som bara den så jag gick över till att byta växellådeoljorna och det tog resten av dagen. Dessutom har bilen dammsugits och alla skruvar & muttrar som legat lite överalt i bilen är uppsamlade.
Jag har mätt vacuumtrycket till bromsservon för jag undrar om det fungerar som det ska. Vacuumet blir inte högre än -0,1 Bar men den pikar till ibland till -0,2 Bar när man släpper på gasen. Vacuumet håller sig när man stänger av bilen så det verkar inte vara några fel på varken backventil eller vacuumklocka. Men bromsservot verkar behöva ca -0,4 Bar för att pedalen ska sjunka ner så något är lurt någonstans. Får fortsätta gräva i det när jag fixat höger frambroms.
2014-06-01
Nu är motoroljan även bytt. Det var helt onödigt för oljan var som ny men det är svårt
att veta innan, det är i alla fall skönt att veta att allt är bytt. Även de smörjnipplar jag
vet om ha fått lite fett i sig. Höger frambroms tar som sagt lite dåligt så jag satte igång
och skulle lossa däcket men det satt som berget så det blev till att lossa alla hjulbultar &
smörja upp. Efter det så ångrade jag mig och gav mig på vindrutetorkaren som det är
något konstigt med samtidigt som instrumentbrädan satt lite löst. Då visade det sig att
det inte var orginalskruvarna som håller instrumentbrädan och att den vänstra skurit i
mässingshylsan så hylsan snurrade i plasten. Efter mycket pill fick jag loss den och kunde
konstatera att det fanns en kabel som brunnit upp tidigare i bilens liv och att man fixat
det genom att dra lite nya kablar. Även denna gång blev det till att revidera planen och
göra så gott man kan. Efter det blev det lite tvätt & avfettning.
2014-06-15
Jag gav mig på frambromsarna eftersom den drar åt vänster när man bromsar. Det visade sig att packboxen läcker på höger sida så det är olja på bromsytan. Dessutom rör sig inte den nedre kolven så det är bara att beställa delar. Lagret verkar ok men det borde vara dåligt om packboxen läcker.
2014-06-20
Jag fick med några packboxar i köpet så jag gav mig på att byta den.
Inga större bekymmer med bytet men det var inte första gångan som man hade lossat på navet. Ytan som packboxen tätar mot har rostporer så det hjälper inte att byta axeltätning. Det är både bra & dåligt då det inte är något fel på lagret och den delen som behöver bytas kostar bara 160kr. En ny axel tillsammans med ett bromsok är nu på önskelistan men innan jag köper det så ska jag se att jag får de delar jag har beställt sedan tidigare. Tyvärr glömde jag att ta bilder och det enda jag tog var på fettet som rann ut ur packboxen.
2014-06-27
Jag hade med bilen till jobbet och då hakade vi upp Mulen
på grinden för att visa hur den fungerar. Tyvärr var axelbrädden
för liten för att den skulle falla ner i grinden men kul såg det ut i
alla fall!
2014-06-28
Eftersom barnen inte får åka utan säkerhetsbälte så har jag svetsat ihop ett fäste och monterat säkerhetsbälte. Jag ville inte göra några hål i onödan så därför blev den kanske lite mer avanserad än nödvändigt. Jag hade slut på svart färg så jag måste montera bort fästet och lacka det men fram tills dess får det sitta. Tyvärr blev jag tvungen att borra två hål för infästningen av bälteslåset men det fanns ingat annat sätt att få en kraftig fästpunkt annars.
Jag har även hittat felet på vindrutetorkarna vilket var strömbrytaren som behövde en liten justering. Även lampan för minnivå i bränsletanken hittade jag jordfelet som fått lampan att lysa konstant. När jag skulle byta gummit till H-L spaken upptäckte jag att golvet på passagerarsidan har ärgat så det blivit några hål. Det såg ut som sand men när jag dammsugit så var det hål under en del av högarna. På förarsidan var golvet helt ok.
2014-07-03
Jag gav mig på bygeln för chackeln till winchen. Den passade inte riktigt in på fästet så man har lyft med den ståendes på flaket vilket inte ser snyggt ut. Det visade sig att jag fick värma rätt regält för att kunna kröka röret rakt. Dessutom fick jag svarva till en konad dobb för innerdiametern då rörets diameter inte var jämn. Jag fick även kapa mittenstaget och svetsa om det för när jag had krökt rören raka var mittenstaget för kort. Nu går det att ta loss med handkraft om man gör det i rätt ordning. Får se hur det blir när jag lyft en bil... Dessutom har jag klurat på vad "testknappen" är till. Det visar sig vara en testknapp till bromsströmbrytarna men jag har inte kommit längre än så. Det sitter två extra strömbrytare på bromspedalen samt en tryckswitch på bromsledningen. Återstår att se vad dessa är till för, kanske internet kan förtälja detta?
2014-07-07
Nu står bärgarn ett tag för jag har plockat ur spridarna. Det luktar oförbränd diesel främst när man startar men även annars också. Dessutom tycker jag den är lite trött. Dieselpumpen ska vara nyrenoverad så jag hade en misstanke om att någon spridare läckte någonstans. Mycket riktigt så läckte två av spridarna och även strålen var konstig på dom. Däremot var de andra två ok. När jag plockade loss spridarna trodde jag ett tag att jag var galen för jag saknade en packning till överströmningsröret. Senare visade det sig att det även saknades en packningen som tätar spridaren mot toppen ( vilket gjorde att jag knappt kunde få loss spridaren och fick rycka väldigt hårt med glidhammaren för att få loss den pga all koks) så spridarna har varit borta tidigare och man har missat packningar när man återmonterat. Eftersom två av spridarna var dåliga så har jag beställt nya munstycken och det tar nog två veckor innan dom kommer hem. Tack vare Kalle (en bekants bekant) som har en hemmabyggd testrigg som han både kunde köra frekvens (med en frekvensomformare) och tryck/mängd med strömgenerator. Vi kunde testa precis vilka tryck som dom öppnade (precis över 100 bar) och hur spridningen ser ut. På bilden är det den spridaren där packningan saknades och det råkade vara en av de som läckte och inte hade så snygg stråle.
2014-07-11
Jag fick ett paket med lite av varje. Bland annat knoppen till värmereglaget. Den är det första man ser när man öppnar förardörren så jag har velat få tag på en länge och i England fanns den. Dessutom köpte jag bromsok och axeln som det var rostporer på samt lite gummidetaljer och delar som är bra att byta när man tar loss hjulaxeln. Eftersom jag väntar på att beställningen med munstycket till spridarna ska komma hem så satte jag igång att byta axeln(den beställningen la jag medans jag väntade på denna). Kanske svårt att se på bilden men det är rostporer på anläggningsytan. Efter det bytte jag bromskolven men stötte på problem när jag skulle lufta. Det verkar som säkerhetsventilen som ska larma ifall det blir röravdrott bråkar med mig (eller att bromsslangen är svullen inuti) för det är nästan omöjligt att lufta. Därför ska jag ta en titt på ventilen och sedan göra ett nytt försök att lufta. Det tråkiga är att när man tar bort ventilen så blir det garanterat luft i systemet och bromsarna fram är nästan omöjliga att lufta för det blir alltid en lite ficka kvar i bromscylindern hur man än gör. Det finns historier om hur man hissat upp LR på snädden för att kunna få ur luften. Får hoppas att det inte ska behöva gå så långt i mitt fall.
Jag har efter mycket klurande kommit fram till hur testknappen fungerar. Det sitter tre givare paralellkopplade med testknappen vilka i sin tur är i serie med lampan. Om någon av dem påverkas så jordas kretsen och lampan lyser. Men så var det inte kopplat hos mig. Kanske pga att vacuumet varit dåligt har man skiftat två kablar (som för övrigt är svartvita allihop) och därmed kopplat bort vacuumswitchen och ventilen som indikerara om det är läckage på något bromsrör. Detta är fixat nu.
I verkstadshandboken finns det även med hur man ska justera in gasspjället kontra pumpen för att få rätt vacuum till bromsservot och som det ser ut är spjället lite för öppet och därför blir det inget vacuum samt att det läcker lite i spjällhuset. Men jag pillar inte med det förän jag testat spridarna. Ska inte göra för många åtgärder på en gång för då vet jag inte vad jag kan ha gjort fel om det inte fungerar senare.
2014-07-14
En liten rättning; jag har hittat packningen för spridare ett. Den fanns där men det hade läckt ut så mycket sot att den inte gick att se. Antagligen så har spridaren inte glidit ned i sitt säte utan man har försökt att presssa ner den med bultarna men eftersom det är så lågt moment man ska dra spridarna så har den inte pressats mot sitt säte när packningen återanvändes och utrymmet var rostigt. Därför har jag tagit bort all rost med bromshoningsverktyget så att spridarna ska glida ner som dom ska samt sett till att anläggningsytorna är plana och rena.
Jag satte igång att demontera säkerhetsventilen till bromsen och jag var så lycklig över att bilen är så vältecktylerad som den är för allt gick jätte bra att få bort ända tills jag skulle ha bort fästbulten för ventilen. Den hade antagligen inte tecktylen kommit till så nu får 5-56 arbeta på den tills imorgon.
2014-07-16
Ventilen satt ordentligt! Nu är den borta och ingenting är skadat - inte ens den fastrostade bulten som var så elak. Det var en hel del svart gegg i ventilen, främst i det utrymme som strömkrytaren satt i (man kan undra var det kommer från?). Jag tog med den till jobbet och la huset i ultraljudstvätten med gott resultat. Däremot så är det ingen ventil i dess rätta bemärkelse. Den stänger inte av den ledning som läcker utan den indikerar bara når det är något fel. Den ser inte heller exakt likadant ut som sprängskissen i verkstadsmanualen så tydligen har man ändrat under tidens gång. Hur som helst så fungerar "ventilen" nu. Däremot är det fortfarande svårt att lufta. Enligt det man kan läsa på internet så måste man vacuumblöda systemet så jag ska köpa mig en lite proffsigare vacuumblödare än den jag har för jag kan blöda max 1 dl innan behållaren är full så jag har inte ens försökt med det utan kört med pumptekniken. Bromsarna är för mig helt ok men man kan ändå märka att pedalen blir hårdare vid andra pumpningen så det kan jag inte besikta med. På den vänstra bilden har inte en hylsa med tillhörande oring kommit ut men axeln trucks över till den andra sidan om trycket försvinner på den sidan och då trycks strömbrytaren in då axeln nedkoning skjuts åt sidan.
2014-07-17
Nu kom paketet med spridarmunstyckena och säkerhetsbältet. Det tog inte många minuter förän både säkerhetsbältet och de nya spridarmunstyckena var monterade men jag måste hem till Kalle och testa öppningstrycket när jag får tag i honom.
2014-07-20
I väntan på att Kalle kommer hem från semestern så vacuumluftade jag bromsarna och resultatet blev bra. Det finns en antydan till att det blir hårdare andra pumpningen men det kanske inte beror på luft i systemet. Får se när jag kört lite med bilen.
Jag har kollat lite på hur torkarna för lyktorna är kopplade och har äntligen blivit klok på det. Det verkar som ett relä är konstigt som gör att när lamporna är på och man trycker på spolarvätska så aktiveras nästa relä som i sin tur kör ett varv med torkarna. Ytterligare felsökning behövs.
Dessutom har jag läst mig fram till att styrsnäckan mår bra av lite tjockare olja vilket ordnas genom att spä ut med fett. Jag öppnade snäckan och det hade redan runnit ut någon cm ur snäckan. Jag sög ur några ml och fyllde med fett. Snäckan har fortfarande en tendens till glapp så jag ska leta rätt på justerskruven så småningom och tighta till snäckan.
2014-07-22
Nu är spridarmunstyckena utbytta och spridarna monterade. Konstigt nog så blev strålen på de nya munstyckerna inte helt perfekta utan snarare tvåstrålande. Tyvärr orkade jag inte bråka mer med det för det viktigaste är att de inte smygläcker för tillfället. Jag kom på när den inte startade som jag förväntat mig att det gått in luft bakvägen in i dieselfiltret när jag tog bort överströmningsslangarna till spridarna så jag fick lufta dieselpumpen. Sedan startade den så fint. Nu ska jag köra lite innan jag ger mig på att justera gasspjäll för att få upp vacuumet till bromsservot.
2014-07-27
Det har varit ett glapp i styrningen. Det har med tiden blivit mindre då jag hittat sak efter sak att dra åt så nu är det inte alls mycket men det är fortfarande ett glapp. Jag har läst på internet att man bör använda en fett/oljeblandning i styrsnäckan. Dels för att den inte ska läcka ut och dels för att glappet ska bli bättre. Sagt och gjort. Eftersom jag fyllde snäckan direkt när jag fick hem bilen så sög jag ur lite olja och fyllde på med fett istället. Efter det så fyllde jag på olja i styrväxeln. Det var knepigare eftersom man fyller i oljan i ett av skruvhålen och diametern måste vara mindre än 5mm på slagnen för att det ska fungera. För att underlätta så lossade jag en av de andra skruvarna så att det kunde avlufta. Trångt men med lite tålamod och bra ringnyckel så går det bra.Styrväxeln var nästan tom så det var välbehövligt. Sedan gav jag mig på att spänna styrsnäckan eftersom glappet inte var borta. Det var inte så svårt, det satt en justerskruv på snäckan. Dessutom hittade jag en bult som håller fast styrsnäckan som jag inte hade hittat förut när jag drog åt de lösa bultarna på styrsnäckan. Nu är det inget glapp, bra lite fjädrande vilket jag antar är ovanligt bra för att vara en series. Jag har även bytt ett av motorfästena för det var dålig.
2014-07-30
Jag har läst på om spridarna och det är helt rätt att det är en liten stråle åt sidan. Den ska förbättra kallstarterna.
Vacuumet till bromsservot har ju varit dåligt så nu var det dags att fixa läckaget i spjället och justera tomgången.
När jag fick loss spjället så visade det sig att man tätat med flytande packning tidigare men att tack vare att spjällhuset inte skruvas fast utan snarare bara säkras så har det börjat läcka vid oringen. Jag klippte ut en packning i papp och la bakom oringen så det blir ett bättre tryck mot tätningsytan och efter det blev det tätt. Med köpet kom ett stag till gasspjället som jag passade på att byta. Det gamla staget var glapp och hade nog lossnat någon gång. Efter det så justerade jag in ett glapp så att spjället öppnar lite innan gaswiren drar i pumpen. Resultatet blir att spjället skapar vacuum när gaspedalen är släppt men spjället hinner ge mer luft innan pumpen ökar bränslemängden. Nu släcks vacuumlampan efter att man gasat upp motorn några gånger vilket får duga för tilfället. Tomgången är något låg när man kallstartar så då lägger jag upp handgasen till tredje hacket och sedan släpper jag ner den efter en liten stund. Sedan går den så lungt & fint på tomgång. Enda nackdelen är att vacuumet verkar ha blivit så bra så att när man kallstartar så drar den in lite extra motorolja. Men det kanske är nyttigt för kallsmörjningen. Det slutar att ryka efter någon minut när motorn har blivit varm.
2014-08-03
Jag fick med gummi till handbromsen i senaste packetet och beslutade mig för att byta det. Det var inte så lätt och kvaliteen på det nya gummit var inte så bra. Det var för hårt så när jag senare drog i handbromsen så sprack den nya gummidamasken. I samband med det så upptäckte jag att en av bakbromsarna låg mot så jag gav mig på dom. Det visade sig att på båda sidorna så hade kolvarna fastnat så jag fick demontera och hona ytan. När jag sedan skulle montera backarna upptäckte jag att de hade suttit bak&fram. Det ska tydligen vara nästan omöjligt att lufta om man råkar sätta backarna fel. På bilderna ser man före & efter byte. (Fast bilderna är inte så tydliga). Den främre bromsbacken ska ha ett längre avstånd till själva bromsytan.
2014-08-08
Instrumentbelysningen har inte fungerat och därför bytte jag lamporna men det fungerade ändå inte. Det visade sig att strömbrytaren har använts så lite att den oxiderat. Jag fick sära på strömbrytaren & skrapa på ytorna sedan fungerade det igen. Jag har även tagit en titt på torkarmotorn. Först ut var de till lyktorna eftersom dom inte fungerade alls. Det visade sig vara dels att kommutatorn var så oxiderad så att det inte gick någon ström igenom. Tyvärr var strömbrytaren konstig så den måste nog bytas. Sedan var det vindrutetorkarens tur. Den går lika fort i båda hastigheterna och den svettats olja. Fettet är så gamalt så det har svettat ur olja ut motorn. Orsaken till att den gått i samma hastighet vara att höghastighetskolet hade spruckigt och numera bara vara halv. Även nya kol behöver beställas.
2014-08-31
Det är dags att gräva runt grunden och bla inne i carporten. Därför måste jag ställa bilen hemma hos mina föräldrar ett litet tag. Eftersom det är en bärgningsbil och det skulle ta längre tid att cykla hem så tog jag en bil på släp så jag kunde köra hem.
Det visade sig att bromsen på spelet inte orkade att hålla bilen så jag får lov att renovera spelet någon dag. Ska bara se var man hittar reservdelar till spelet.
Copyright © dsons.se