Pärlan

Pärlan


Den än så länge odöpta.


2011-12-11 

Varit och tittat på bilen. Den har stått under presenning, ensilageplast och gamla fodersäckar under 12 år. Bilen blev ståendes då kopplingen hade börjat spöka och någon tömt ut oljan till kopplingen.


Rostig så klart men inte för mycket (å andra sidan var det i ljuset av en ficklampa). Förarsätet var slitet. Ryggstödet till baksätet låg i en lada för bilen har mest använts till att hämta foder med de sista åren den var i drift. Motorhuven gick nästan inte att öppna för ett träd hade växt upp framför. Övre fästet för vänster bakfjäder var lagat men höger kommer nog att titta in i kupén när vi börjar röra på bilen. Den har främst varit ett gömställe för hönsen att springa in under när höken har tittat fram (vilket är bra för det har varit ventilation under den). Den stog på en stubbe så vi får se om domkraften tittar igenom när dom försöker få bort den.....


 

Nu är Pärlan på garageuppfarten.


2011-12-17

Med en lånad biltransport (tack Peter) i snömodd åkte jag för att hämta bilen. Väl framme i solljus och presenningen avtagen så ser man att bilen inte var riktigt så fin som den först verkade. En hel del rost och en ordentlig buckla i högersidan (som för övrigt gjorts av en tjur som tyckte att den fladdrande presenningen verkade kul att stångas med). En av de bakre bogseröglorna hade rostat bort men de främre fanns kvar (fast jag var lite orolig att de inte skulle hålla vinschningen). Bilen passade perfekt på släpet, visserligen var baklämmen på släpet dikt mot bakhjulen så en 40-50 cm hängde ut bakom släpet. Det gorde det lätt att säkra bilen, jag vågade inte dra åt handbromsen så det var gott om spännband. Kultrycket blev i alla fall perfekt. Det positiva är att fjädringsfästet höger bak höll. Säljaren påpekade att det läckte in strax över kopplingspedalen så tyvärr måste en presenning på igen. Även rutorna bak läcker nog, det är en av orsakerna till att stötdämparfästena inte håller på dessa bilar. När jag städade ur bilen hittade jag lite av varje, bl.a. en tändsticksask med lite mynt i varav en tia från -91 med 180 graders felprägling vilket betingar ett värde motsvarande prutmånen på bilen. Bilen luktar mobförråd och måste vädras ordentligt innan man kan sätta sig i den med vanliga kläder. Jag har fortfarande svårt att bedömma hur underplattan är. Den är lagad och det är ungefär samma ljud där jag har knackat. Det ska bli intressant att knacka lite mer på den. Det finns massor med fel på den men det kommer nog att finnas fler tillfällen att fördjupa sig senare. Tanken på att köpa en till är slående (helst en -74), tyvärr är det så fula färger på de som jag har sett till salu. 


Såld!


2015-01-02

Jaha nu är pärlan såld. Jag har länge insett att det är för mycket jobb att få pärlan i rätt skick så jag beslutade för att skicka den vidare. Nu är det bara att hitta en 95:a från 74 som inte har en bedrövlig färg. Det är bara att vänta & se.

Här kommer det bilder